V některých firmách je práce na home office vnímána jako jeden z benefitů určených pro zaměstnance, jinde ji berou jako standard. Jak však správně nastavit home office mezi zaměstnavatelem a zaměstnancem a jak by si ji měl nastavit zaměstnanec ve svých domácích podmínkách?
Nastavení zaměstnavatel – zaměstnanec
Zatím neexistují přesné právní úpravy práce v rámci home office.
Základní pravidla by měl nastavit zaměstnavatel pomocí dohody nebo vnitřního předpisu. Vnitřní předpis může zaměstnavatel jednostranně měnit. Dohoda o výkonu práce z domova zase obsahuje přesné a konkrétní stanovení povinností jednotlivých zaměstnanců. Ideální je tedy kombinace obou možností – vnitřní předpis pro všechny a dohoda s každým jednotlivým zaměstnancem.
Mezi základní pravidla home office patří:
- Určení pracovních pozic, u kterých lze práci z domova vykonávat.
- Rozvržení pracovní doby. To může být pevné, flexibilní nebo kombinace obou možností.
- Dalším bodem je dostupnost zaměstnanců během dne. Ta je důležitá především v případě, že zaměstnanci pracují jako tým. Jednotliví členové týmu by měly být dostupní vždy ve stejný čas.
- Důležitý je i způsob komunikace, zadávání pracovních povinností a odevzdávání kontroly práce
- Zapomínat se nesmí ani na základní pravidla bezpečnosti a ochrany zdraví během home office.
- S bezpečností práce souvisí i místo, kde bude home office probíhat.
Základní zásady home office z pohledu zaměstnance v domácím prostředí
Home office má své výhody, ale také úskalí. Aby zaměstnanec pracoval efektivně, je potřeba si nastavit i určitá domácí pravidla, která se home office týkají:
- V pracovní dny je vhodné vstávat vždy tak, jako bychom chodili do kanceláře.
- Pro práci z domova bychom si měli vyčlenit pracovní prostor.
- Je důležité zachovávat pracovní dobu. Může se stát, že zaměstnanec sklouzne do celodenního pracovního nasazení. Nastavená pracovní doba také ovlivňuje pracovní výkony.
- Pomáhá i denní plán úkolů. Víte-li, že pracovní úkoly musíte zvládnout během několika hodin, nebudete je odkládat.
To je jen několik bodů, které s prací home office souvisejí. Každý, kdo pracuje takovýmto způsobem musí mít dostatek disciplíny, aby vždy a řádně plnil svoje pracovní povinnosti.